onsdag 5 november 2008

Jävla Finne!!

Som ni kanske förstod från förra inlägget så ska ju hela min lilla familj, ikluderat Sinna och min kära mor åka på en semester tillsammans i April. Det blir till Gran Canaria, kära och goa, varma och fina Bahía Feliz. Sinna följde med sin mor till västerås för att ordna sitt pass idag så detta berättade jag för min mamma.
Grejen är den att mammas pass har gått ut och hon måste oxå fixa ett nytt pass. Hon har bott i Sverige som finsk medborgare i ungefär hela sitt 52 åriga liv och tidigare har det varit a piece of cake att ordna pass för icke-svenska medborgare, men nu har de ordnat det så bra att tillgången är väldigt liten. Man kan endast ordna pass i stockholm och i göteborg. Dett tar ju morsan med väääärldens stress. Hon har nog gått och grubblat flera ggr om hur fasen hon ska palla med att ta sig till stockholm för ett litet pass skul.
Nu har hon i alla fall övervägt att (efter 52 år) faktiskt ta och bli svensk. Hon tänker FAN inte åka till stockholm och ordna detta. Det är skönare hemma i lägenheten. Haha, min morsa e så rolig. Så jag sa till henne att hon får sluta heja på finland i hockey (och även annan sport) för nu kommer hon att bli svensk.
Jag berättade oxå fördelarna för henne med att vara svensk. Hon kan ju uppdatera sitt pass lättare, hon får rösträtt och hon kommer känna en sådan gemenskap bland alla oss andra svenska medborgare. För även om det inte är medvetet så blir ju alla icke-svenskar en gnutta diskriminerade. Morsan kommer att få det så lätt med myndigheter och dyligt. Hon kommer inse att hon gjorde detta alldeles för sent. För fasen va hon har fått bråka ibland med olika ställen för sina barns skull.
Ingen kommer att se henne som en jävla finne längre. Utan som en i mängden. En medborgare som finns ibland oss. Hon kommer känna sig älskad! Tänk att det bara skulle ta 52 år för henne att gör det. YOU GO GIRL!!!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Man behöver ju inte sluta hoja på Finland i hockey bara för att man blir papperssvensk!?

Anonym sa...

Ja papperssvensk är nog det enda jag blir vad gör inte för att slippa åka till stockholm
Hakkaa päälle Suomen poika!!!!
O så få jag ju förvisso rösta för första gången nästa gång
Suomalaiseks olen syntynyt:P

Sarina sa...

Haha, men mamma! Lär dig skriva! nu behöver du ju inte överdriva din okunskap i svenska:
"Ja papperssvensk är nog det enda jag blir vad gör inte för att slippa åka till stockholm"
och:
"O så få jag ju förvisso"

Haha....och självklart måste man väl sluta heja på finland i hockey....vem kan göra det ;D

Anonym sa...

Jag köper en blågul tröja till dig sen kära mor, och en svensk flagga ska du också få som du kan ta fram på dina bemärkelsedagar!

Frågan är ju nu bara om du blir arvslös för att mormor och morfar ser dig som landsförrädare? Det återstår att se....

Anonym sa...

jävla moppare pörjade jy så pra

Anonym sa...

IQ-n bara dala muahaha

Sanna sa...

Men du är inte svensk ännu mamma så det kan du inte skylla på

Anonym sa...

bara tanken räcker tydligen :P