onsdag 5 november 2008

Polisen

Igår var jag tillsammans med min son, Sinna och karln till Max och åt våran middag. När vi hade satt oss tillrätta och börjat vräka i oss av de goda hamburgarna kom två stycken poliser in. Jag stannade upp Filip och visade honom poliserna och frågar honom vilka de är. Han som älskar polisbilar och allt som hör till blev ju förväntansfull men förstod ändå inte vad det va jag menade. Tillslut var jag tvungen att berätta att det va poliserna han såg och han blev helt till sig. Lyckan i hans ögon går inte att beskriva.
Tony säger då till Fille att han ska fråga om de har en cool polisbilsvolvo, varpå ungen ställer sig upp precis när de ska gå förbi. Den ena stannar upp och hejar glatt på min son som nu muntert försöker framställa en fråga.
Det lät ungefär såhär: Cooja vovvo witbi?
Killen såg grymt förvirrad ut så mamma fick hoppa in och översätta. Svaret blev ju skitkul för filip för han berättade att de hade en jätte häftig polisbil som stod där ute och väntade på dem.
Här hoppar Sinna in i konversationen. Hon har precis blivit underrättad om att hon ska åka på sin första utomlandsresa nu i April (vi ska till Gran Canaria tillsammans) och hon vet mycket väl om att pass-arbetet utförs av polisen. Så hon frågar glatt vartifrån hon ska få sitt pass och polisen berättar hur det går till.
När Sinna och polisen pratar med varandra så säger min prins nåt han aldrig gjort förut. Han pekar glatt på sin kusin och tittar på polisen medans han berättar att: "där är Sinna"!
Han har inte sveriges mest välutveklade språk och polismannen blev givetvis förvirrad igen varpå jag fick översätta igen.
Han ler snällt mot barnen och säger att han ska gå och hämta sin mat nu.
Filip blir skitglad och säger att polisen äter mycket för han är stor och stark.
Vilket underbart första möte med sin stora hjälte!

2 kommentarer:

♥Camilla Nordin♥ sa...

Vad kul!
Han får hälsa på här hemma då ;-) Henke är beredskapspolis & brandman. Hannah & Tindra´s farfar är polis.

Sarina sa...

Ja mer än gärna! Han skulle ju bli helt till sig om han fick komma och hälsa på hemma hos dig :)