torsdag 28 augusti 2008

December, tack för kärleksgåvan jag fått!

Jag måste inspirera mig på något vis för att bli en rolig och intressant mamma. Just nu sitter jag framför min dator som jag gör ofta när jag är ensam med min son och han får aktivera sig på bästa sätt själv. Jag tappar intresset för allt när jag är ensam hemma och jag vet inte hur jag ska få upp det. Just idag har jag väl kanske inte världens förutsättningar för att tillfredställa min son på rätt sätt. Jag har inga pengar och ingen motovation och det är fan ingen som har tid att umgås heller. Den ena ska tvätta, den andra ska städa och den tredje svarar inte när man ringer.
Men man kan ju kanske inte ligga på topp varje dag antar jag och det gör inte jag just idag.

Tänkte lite igår på vilken fin liten människa min son är. Han är mammas oformade och oslipade lilla diamant. Det roliga med barn är ju att man kan göra precis vad man vill med dem och forma fram en underbar personlighet hos dem och jag tycker att min man och jag har lyckats ganska bra med det hos vårat lilla under. Vissa dagar är han verkligen ett litet monster och gör sina föräldrar mer tokiga än en inlagd psykpatient, men givetvis har han sina ljusa stunder oxå och det är de tillfällena som man måste ta till vara på och njuta utav.
Han har börjat utforska språket jättemycket och orden bara väller ut ur munnen på honom. Varje dag hittar han alltid på nya sätt att kommunicera på och det är spännande att se vad dagen och bebis har att erbjuda. Han har börjat borsta tänderna själv och vill alltid försöka göra saker först innan han låter mig eller pappa ta över.
Som förälder vill man ju ingenting annat än att skydda sitt lilla barn och hålla det bortom världens alla onda ting. Man vill inte att han ska få växa upp i den verklighet som man själv känner till, utan att han ska få leva i sin söta lilla tillvaro för alltid. För tänk vad mycket som kan gå fel när han inser att allt inte är så bra och fint som han tror att det är och vilka hårda prövningar han kommer att behöva gå igenom. Han kanske blir en gangster eller nåt annat hemskt.
Jag ska i alla fall med all min makt gör så mycket jag kan för att han ska få känna sig trygg och lugn tillsammans med mig och sin pappa.
Jag vill att min son ska få formas till en vacker glänsande sten när han blir stor som klarar av livets svåra prövningar.

Inga kommentarer: